هنر دیجیتال
هنر دیجیتال
رایانه و هنر دیجیتال !
در جهان امروز که رایانه در تمام عرصه های زندگی حضور دارد، عجیب نیست از پدیدهای بدیع با عنوان هنر دیجیتال سخن به میان آید.
هنری که با ابزاری به نام رایانه و به شکل دیجیتال خلق میشود، میتوان به طور کامل مخلوقی دیجیتالی یا تصویر اسکن شدهای باشد که به وسیله برنامههای رایانهای با خلاقیت و توانایی یک هنرمند به اثر هنری بزرگی مبدل شود.
جهانِ سنتی – دیجیتال آرت !
کنون زمان آن گذشته که جهانِ سنتی تصاویر با رایانهای را نپذیرند. ولی امروزه باید حیات دوباره آثار هنری را تجربه کنیم و بر همین منوال، جامعهی هنری CG یا رایانه-گرافیک نیز باید هنرمندان خلاق دیجیتال را کنار هم جمع کند و از تلاشهایشان حمایت کند تا با استفاده از ابزارها و فناوری قابل دسترس، آنها قادر به خلق آثار برجسته هنری ورای تصاویر تخیلی و کارتو هایی باشند که با استفاده از شیوههای سنتی دستی به وجود میآیند.
این هنرمندان، تخیل را به گونهای قابل باورتر از قبل به کار میگیرند و در تلاشند تا جهان پیرامون را از نو بیافرینند و با خلق تصاویر بدیعی و سرشار از عمل، ماجراجویی، هیجان، توطئه، عشق و تحرک است مانند رباتهای فاتح، ماشینهای فضایی، قهرمانان خوش چهره و شهرهای عجیب و غریب احساس همدردی، شادی یا ناراحتی تماشاگر را برانگیزند
تفاوت بین گرافیک وکتور و رستر
تفاوت بین گرافیک وکتور و رستر را با مثال زیر میتوان نشان داد فرض کنید ملوانی که کشتیاش غرق شده، علامت خطر با کمک SOS او را با سنگهایی بر روی شنهای ساحل درست میکند و بار دیگر این عمل را به وسیله طنابهای رنگی انجام می دهد.
علامتی که با سنگها درست شده و هرکدام نشان دهنده پیکسلها هستند شبیه به گرافیک رستر است و علامت دوم به گرافیک وکتور میماند.
فایلهای ساخته شده ویکتور و رستر را میتوان با هم ترکیب کرد تا از قابلیت هر دو روش بهره برداری شود.
نرم افزارهای 3 بعدی – هنردیجیتال
در ساختار نرم افزارهای سه بعدی هنر دیجیتال به جای ذخیره اطلاعات خطوط و منحنی ها بر روی یک صفحه دو بعدی مکان نقاط برای ساختن یک چند ضلعی در فضای سه بعدی تحت مختصات محور x,y,z گرافیک سه بعدی در ساخت بازی های ویدیوی انیمیشن جلوه های ویژه از ساخت مدل های سه بعدی کاربرد دارد.
در حقیقت نمایش یک چند ضلعی سه بعدی از یک شیء است و به طور معمول بر روی صفحه رایانه یا دیگر دستگاههای ویدیویی یا سینمایی نمایش داده می شود ممکن است کاملا واقعی یا تخیلی باشد و اندازه آن از یک اتم تا بی نهایت در نوسان است.
هر آنچه در جهان فیزیکی وجود دارد می تواند به عنوان یک مدل سه بعدی نمایش داده شود این مدل ها برای کار های پزشکی مهندسی معماری طراحی صنعتی و سینما کاربرد دارد.
هنرمندان در ایده پردازی طراحی محصولات صنعتی را به گونهای ملموس نشان میدهند که این عمل منجر به تجسم و درک بهتر محصول نهایی میشود.
هنرمند برای خلق یک شخصیت فعال باید به بهترین شکل ممکن نیروی مطلق انرژی ظرافت و جذابیت یک شخصیت اکشن را نشان دهد. ولی معیار خلق شخصیت غیر فعال در حیات بخشیدن به آن است که دارای مهارت فنی آفرینش قابل باور و بیش از همه هیجان و احساس باشد.
توانایی هنرمند در طرح طبیعت بیجان به انتخاب موضوع ترکیب بندی با و ترسیم متفکرانه کار بستگی دارد که در آن از آلات موسیقی اشیای بلوری اسباب بازیها و مجسمه های کوچک استفاده می شود.
گرافیک وکتور
گرافیک وکتور نوع، مکان و داده های هندسی دقیقی را ذخیره میکنند و در نوع رستر تصویر از تعداد نقاطی است که در یک اینچ مربع تشکیل میشود که هر چه تعداد این پیکسلها بیشتر باشد تصویر از کیفیت بالاتری برخوردار است این دقت را اصطلاحا رزولوشن resuloution یا Dip مینامند
خلق محیط
هنر دیجیتال در زمینه محیط زیست بهترین محیط و موقعیت نمایش داده می شود و این محیط میتواند داخل، خارج، زیر آب یا در فضا و یا هر جای دیگر باشد. در این جا نقش هنرمند برای برانگیختن حس تعجب و آرزو برای دیدن هر چه بیشتر مسائل بسیار مهم است. برای خلق یک محیط قابل باور و جذاب باید از جزئیات و نورپردازی مناسب استفاده کرد.
به طور مثال برای ایجاد منظر شهری باید توجه تماشاگر به دیدن آن شهر در گذشته حال و آینده جلب شود.
در بخش طنز، معیار از یک کار انتقال پیام است و از شخصیتهای بامزه و تخیلی با ویژگیهای مبالغه آمیز استفاده می شود.
هنر دیجیتال با حضور بیشمار در اینترنت و دو دهه فعالیت جدی دارای جایگاه شایسته و پذیرفتهشده مناسبی در میان هنرهای تجسمی است و چون نقاشی و مجسمه سازی مورد توجه و اقبال جامعه هنری واقع گردیده و همانند تکنیک های سنتی رایانه ابزاری قدرتمند در خدمت هنرمند میباشد.

برای پیشرفت در حرفه هنر دیجیتال چه مهارت هایی لازم است؟
چگونه میتوان یک اثر دیجیتال خلق کرد؟ با تفاوت ایجاد کردن بصری واضحی نسبت به یک ایده که سرآغاز آن تفاوت میتواند یک تصویر باشد. یک عکس پس از اسکن و تنظیم کنتراست آن در فتوشاپ و اضافه کردن نقش و نگارههای آن اثر هنری دیجیتال محسوب نمی شود ولی اگر به اندازه کافی روی آن کار کنید تفاوت کاملا آشکاری خواهید یافت که این آغاز هنر دیجیتال است.
برای پیشرفت در این حرفه چه مهارت هایی لازم است؟
بی تردید انگیز مهمترین عامل است زیرا هر امری را ممکن یا غیر ممکن می سازد ولی چگونه متوجه میشوید که آیا به اندازه کافی انگیزه دارید یا نه؟
بسیاری از افراد از داشتن انگیزه در وجود خود مستقر هستند ولی کسانی هم هستند که این انگیزه در وجودشان پنهان است که باید آن را فقط خودشان کشف کند جایی که هیچ انگیزه ای وجود ندارد باید به دنبال انگیزه رفت.
دومین مسئله، فراگیری هنرمندانه مهارتهایی چون به تصویر کشیدن زندگی،مجسمه سازی، طراحی، نقاشی، عکاسی، تاریخ هنر و غیره است.
هنرمندان و مدرسان معتقدند اگر تنها یک موضوع میتوانستید انتخاب کنید به طور قطع به تصویر کشیدن مواردی که در زندگی پیش میآید بهترین انتخاب شما می باشد.
انسان هرچه بیشتر تمرین کند بهتر میشود. در طول شبانه روز می بایست حداقل چند ساعت به طراحی، نقاشی یا مجسمه سازی پرداخته شود.
سومین مسئله، آموزشهای تخصصی است که نسبت به دو مورد اول، از اهمیت خاصی برخوردار است. این آموزش سریع تر و راحت تر حاصل می شود.
ولی فرد با علاقهمندی، مطالعه و استفاده از منابع اینترنتی و آموزشهای مجازی میتواند خود به فراگیری مهارت پرداخته و در هزینههای آموزش نیز صرفه جویی کند.
هنرمند دیجیتال
یک هنرمند واقعی دیجیتال باید با هنر سنتی آشنایی داشته باشد، اصول آن را بداند مسائل گوناگون زیبایی شناسی، هدف هنر، ارائه طرح ، ویرایش تصاویر،مدل سازی، سایه زدن و ترکیب را بدانند.
بعد از مدل سازان معتقدند، نیازی به مهارت طراحی نیست. برخی از هنرمندان انیمیشن ساز هم،همین نظر را دارند.
مطالعه در زمینه هنر و کاربرد نرم افزارها لازم است همچنان این کار را ادامه دهید و دست برندارید.
مهم نیست که ابتدا با چه نرم افزاری کار می کنید. ولی بهتر است به جای یک زمینه در چند زمینه مهارت کسب کنید.
زمانی که حرفه ای شدید زیاد ارزان یا حتی مجانی کار نکنید و هرگز اجازه ندهید که دیگران از شما سوء استفاده کنند.